Saturday, May 10, 2025 1:42:26 AM

automatisch samenvoegen van hetzelfde artikel in 1 document

4 years ago
#886 Quote
Ik bemerk dat in Nop in hetzelfde document (factuur, bestelling enzovoort) hetzelfde artikel automatisch wordt samengevoegd (opgeteld). Dat is meestal heel handig maar soms niet handig.

Mijn suggestie: zorg voor een keuze of je per keer wel dan niet wil samenvoegen. Zoals gezegd, meestal is het handig maar soms ook niet.

Voorbeeld: als ik een factuur van 1 leverancier die bestaat uit meerdere bestellingen die ieder zelf ook weer uit meerdere orderbevestigingen bestaat, samenvoeg dan worden dezelfde artikelen opgeteld. In dit geval is het niet handig dat dit gebeurt. Het maakt het zeer onoverzichtelijk.
Het liefst maak ik de factuur die ik 1 x per week ontvang identiek aan de inkoopfactuur die ik van de leverancier ontvang. Als ik hetzelfde artikel meerdere keren per week bestel bij dezelfde leverancier wordt het betreffende artikel ook meerdere keren vermeld ieder met een eigen orderbevestiging.

Het is vooral onhandig als ik iets moet uitzoeken en daarvoor oude inkoopfacturen nodig heb. Ik kan dan niet precies zien wanneer en hoeveel van 1 artikel er is besteld.
0
4 years ago
#887 Quote
maar dat kun jij dan straks toch zien adhv de losse bestellingen die in je systeem staan en die je later hebt samengevoegd tot 1 bestelling en daarna inkoopfactuur.
0
"In an age where information is abundantly available, it is no longer enough to possess it. You have to act on it!"
4 years ago
#1887 Quote
Het is inderdaad terug te vinden als alle bestellingen na samenvoegen blijven bestaan maar het maakt het er niet makkelijker op. Meer werk om facturen in orde te maken en te controleren en ook meer werk met uitzoeken. Dit punt is niet noodzakelijk maar het maakt het werk wel een stuk makkelijker en overzichtelijker
0
4 years ago
#1889 Quote
Maar hoe zie jij dat dan voor je: Dat voor iedere regel uit de brondocumenten er een aparte regel wordt gemaakt in het samengestelde document?

Dan moet je toch nog steeds veel nazoeken?
0
"In an age where information is abundantly available, it is no longer enough to possess it. You have to act on it!"