Friday, April 4, 2025 9:10:08 AM

Aftrekbaarheid BTW op belastingfacturen Young Living

6 years ago
#42 Quote
Vandaag heb ik contact gezocht met de belastingdienst in verband met de BTW die Young Living op haar belastingfacturen zet, de aftrekbaarheid daarvan (als voorheffing) en het nederlandse BTW nummer op die factuur.

Allereerst heb ik antwoord op de vraag waarom er een nederlands BTW nummer op de facturen staat: Dat is als een bedrijf heel veel verkoopt aan nederlandse consumenten. Als die omzet een bepaalde grens overschrijdt dan is de verkoper verplicht een BTW nummer aan te vragen in het land van zijn klanten.

De volgende vraag betrof de aftrekbaarheid van dat BTW bedrag. Hiervoor geldt dat die BTW alleen teruggevraagd mag worden als aan twee condities voldaan wordt:
1. De verkoper moet een nederlands BTW nummer hebben
2. De verkoper moet in Nederland een Vaste Inrichting hebben.

Nou heb ik begrepen dat de olieen verzonden worden vanuit Nederland maar dat het bedrijf geen nederlandse vestiging heeft, blijkens de website. Daarom wordt aan conditie 2 van Vaste Inrichting niet voldaan.

Als we daarbij het nederlandse BTW nummer opvragen in Europese database dan zien we dat dat BTW nummer gekoppeld is aan een brits bedrijf.

En dat betekent weer dat wij (en 'wij' zijn de bedrijfsmatige afnemers) een verzoek moeten indienen bij de leverancier voor verlegde BTW want hier is sprake van een intracommunautaire levering. Met verlegde BTW zal geen btw aan ons in rekening gebracht worden.

YL stuurt nu echter een rekening met BTW maar voldoet niet aan de tweede conditie: Dat betekent dat we de BTW niet mogen opvoeren als voorheffing.

Vraag daarom bij YL een verlegging van de BTW aan. Hiervoor hebben zij een uitreksel van de KVK nodig, een document waaruit je BTW nummer blijkt, en een kopie van een geldig identiteitsbewijs.
0
"In an age where information is abundantly available, it is no longer enough to possess it. You have to act on it!"
6 years ago
#65 Quote
Even voor mijn eigen duidelijkheid.

Dit gaat om de inkopen die we doen bij Young Living. zeg maar de maandelijkse order. Indien mijn maandelijkse order altijd uit privé aankopen bestaat is het verleggen van de BTW niet nodig.

Indien ik bij een order zowel privé als bestellingen voor derden doe, dan dien ik wel de BTW te verleggen?

Maar wat is wijsheid, als je incidenteel een bestelling voor derden mee besteld? Is er een bepaald omslagpunt waarbij het verstandig is de BTW te verleggen.
0
6 years ago
#67 Quote
Als alles wat je koopt voor jezelf is dan heb je de volgende optie:
-Je koopt alles in prive en verlegd geen btw. Dan ben je nl consument

Maar ga je ook doorverkopen dan gelden er heel andere regels:
-Je koopt alles op je bedrijf en je laat de btw verleggen*. Je verkoopt vervolgens aan jezelf prive en aan anderen. Daar moet je dan wel weer btw over berekenen.**

* De fictieve btw die je hierover moet aangeven valt niet onder de KOR
** De werkelijke btw die je hier bij doorverkopen over je verkopen berekent valt weer wel onder de KOR

Bij twijfel altijd je boekhouder raadplegen!
0
"In an age where information is abundantly available, it is no longer enough to possess it. You have to act on it!"
6 years ago
#70 Quote
Nog even over je omslagpunt:

Als jij niet verlegd inkoopt en het onderhands incidenteel weer doorverkoopt waarbij gewoon contant wordt afgerekend dan ben je niet echt zakelijk bezig en handel je als particulier die een vriendendienst verricht.

Voor de KOR is het omslagpunt echter al heel erg snel bereikt omdat jij de BTW in je zak steekt die je aan je klant wel hebt doorberekend. En das toch weer 21% (of 6)
0
6 years ago
#119 Quote
Inmiddels heb ik het account van YL om laten zetten naar een zakelijk account.
Onder het motto "we gaan er vol voor.", maar toch blijft me 1 ding niet geheel duidelijk. Waar blijft de BTW die ik normaal aan YL dien te betalen? Het zal toch echt niet zo zijn dat ik nu 21% (of 6%) goedkoper shop. Aan wie dien ik nu die BTW af te dragen?
0
6 years ago
#120 Quote
Je koopt nu inderdaad zonder BTW

Tussen bedrijven onderling is nl nooit sprake van BTW. BTW is een consumenten-belasting.

Dus je koopt nu 21 % goedkoper!

Dat heet een ICP verwerving en dat geef je op bij je BTW aangifte

trouwens: die btw die je eerst betaalde aan YL mocht je niet terughalen bij de NL fiscus...

NopFinance regelt dit overigens automatisch als je dat ingesteld hebt bij de YL crediteur

Je kunt NopF downloaden onder 'Downloads'
0