Thursday, November 21, 2024 3:56:24 PM

Bij invoer beginvoorraad zie ik een inkoopsprijs ex btw

6 years ago
#53 Quote
Als ik mijn voorraad voor de eerste keer invoer, dan verschijnt bij invoer van een olie automatisch de inkoopprijs excl BTW in de kolom   kostprijs obv producteenheid. Maar als ik de prijs moet invoeren van bijvoorbeeld druppelflesjes 10cc, dan moet ik de inkoopprijs opgeven incl BTW. Hoe zit dat?
0
"In an age where information is abundantly available, it is no longer enough to possess it. You have to act on it!"
6 years ago
#54 Quote
Je mag bij het invoeren van de beginvoorraad het bedrag inc btw invoeren maar dat hoeft niet. De productprijzen die NopFinance via de YoungLiving plugin verkrijgt zijn echter de netto prijzen, dus ex btw. Als je voor het gemak gaat neem je de prijzen die hier staan, dus ex btw. Wil je het maximale aan prive-inbreng opvoeren dan zul je zelf de prijzen moeten omrekenen naar een bedrag inclusief BTW (21 of 6 %)

Verschil tussen YL producten en overige producten:
De inkoopsprijzen van Young Living producten worden periodiek opgehaald bij onze YL productdienst. Dat geldt echter niet voor prijzen van artikelen die niet bij YL vandaan komen en actie-artikelen van Young Living.. Overigens zijn de YL prijzen een weergave van de huidige prijzen. Die kunnen daarom afwijken van wat je er in het verleden voor betaald hebt. Voor de belastingdienst mag je uitgaan van de laatste prijzen omdat je ze, zou je deze artikelen nu kopen, je die prijs ook zou hebben betaald.

Verschil tussen wel/niet BTW meenemen bij de initiele invoer:
De YL inkoopsprijs die je ziet zijn altijd  netto, dus ex btw. Onder ‘normale’ omstandigheden gebruik je de ex btw prijs van een product.

Echter wanneer je nu start met je bedrijf dan zul je je producten in prive gekocht hebben en deze nu willen inbrengen in je bedrijf. Zou je dan ex btw gebruiken dan doe je jezelf tekort. Je hebt immers het btw bedrag wel betaald aan je leverancier maar je kunt het niet terugvorderen de belastingdienst.  Als je later met NopFinance inkoopfacturen gaat inboeken dan zal de btw wel losgekoppeld zijn van je voorraadwaarde.

Heb je de YL producten al via je bedrijf gekocht en heb je de BTW ook al teruggevorderd van de belasting dan zul je wel uit moeten gaan van de netto , ex btw prijs.

Let op! BTW over Young Living producten kan niet teruggehaald worden via de voorheffing. Dit is omdat YL geen nederlandse vestiging heeft. Er is daarom sprake van een intracommunautaire verwervingen en daar geldt voor dat je een BTW verlegging moet aanvragen bij Young Living.
0
"In an age where information is abundantly available, it is no longer enough to possess it. You have to act on it!"